Lenas liv här och nu

2009-12-27
15:01:00

Otroligt korkade lagar

Läste i tidningen idag..En massa olyckor på svenska vägar (söderut)..
Samma sak, varje vinter..kaos..krockar..avåkningar mm mm..

Här uppe i norr sätter vi på vinterdäck, dubbade eller odubbade..what ever.. men det är däck efter vinterväglag med snö, halka och driv-is... Likaså, vad jag vet, så gör den tunga trafiken likadant här. Vinterdäck på..Kedjor med ifall de behövs. I norge måste du ha vinterdäck och ha med kedjor, annars blir det böter.
Men södra sverige...öjöjöj...

Bussar och lastbilar kör på sommardäck, för lagen säger att den tunga trafiken inte behöver det. Merkostnader för åkare blablabla...
Vilket skitsnack...
Så resenärer söderut, som åker på vintervägar där, ska egentligen vara glada om dom inte hamnar i en olycka..som rysk roulette.. Likaså de som åker buss där.. Ah kanske jag tar mig till jobbet med den här bussen...

Sommardäck har en annan däckblandning som gör däcken stenhårda på vinterväg..Livsfarligt..

Och i många år nu så har det fallit snö i perioder söderut med en massa olyckor som följd..

Är det mer ekonomiskt än att ha riktiga däck på.

Åkare där nere protesterar mot en lag med vinterdäck för den tunga trafiken...
För mycket kostnader:säger de.

Men åkare häruppe har ju råd, där överlevnad för företag är mer begränsad...

Min åsikt är ju att säkerhet är prio ett. Däck är mindre värd än människoliv...Det trodda jag alla tyckte, men tydligen inte..

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: