Lenas liv här och nu

2014-10-29
09:23:56

Förberedd

Morn!
Är ni en sån som förbereder er inför dagen oavsett det är studier eller jobb?
Jag är det ;)
Nu när vi snart är klar med denna kurs i utbildningen så vill jag ha fullständig koll på kurslitteraturen inför nästa.
Många gånger stämmer inte listan överrens i mellan kursplan och studiehandledning. Ville nu kolla om allt stämde och tog kontakt med kursansvarig inför nästa kurs. Några mail i mellan blev det och ansvarige upptäckte att han själv missat en bok, så ibland kan det vara bra att vara kontrollfreak haha..
Likaså var det bra när vi skrev C-uppsatsen. Då har man ett visst antal veckor på sig att genomföra arbetet och dessa veckor disponerar man efter egen planering. Gjorde en tidsaxel med varje dag inplanerad i minsta detalj. Vilket gjorde att man behövde inte känna sig stressad och man hade fullständig kontroll på läget. Sedan kan det ju hända saker som rubbar schemat efter vägen men man har ju en grund att stå på och blir det tjoll efter vägen är det lätt att kliva på i rätt fas igen.
Jag har nog haft denna strikta planering under stordelen av studieåren. Jag behöver struktur, annars blir jag stressad, förvirrad och lat ;)
Jag är så precis att jag gör schema för mig själv när jag har självstudier, annars skjuter jag på det så det blir stressigt.
En dag kan se ut så här:
Klockan ringer 6.30 upp och kör igång kaffe, fikar och läser nyheter.
Sen in i duschen. Tar bort disk, tvätt och lite småplocka.
Sätter mig vid studierna 8.
Vid 9.30 tar jag fikapaus
10 är jag tillbaka i böckerna
ca 12 tar jag en timmes lunch
vid 15 gör jag kväll och blir som sagt ledig och gör vad jag vill
Är det en uppsats som behöver extra omsorg så kan jag sitta hela eftermiddagen och kvällen. Oftast sätter jag mig ner några timmar efter middagen och pluggar på för att ligga ett litet steg före utifall något oförutsett skall inträffa.
 
Hade flyt med det då Kenneth fick akut tid på Amerikanska Ambassaden innan han for. Jag satt med en tenta som skulle in senast en fredag. men jag låg lite före som tur va. Och när Kenneth fick  veta på onsdag mitt i dan att han fått tid på torsdag morgon fick jag lite brått. Var tvungen att skriva klart uppgiften och skicka in den innan vi for söderut. Klockan 21 på onsdagkväll var jag klar och klockan 22 satte vi oss i bilen och for till Stockholmia ;)
hade jag inte börjat i tid, skrivit i förväg så hade det blivit lite knas där dessa dagar.
 
Men nu är det bara 78 dagar till examen :D
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: