Lenas liv här och nu

2013-12-22
08:54:30

Dan före dan före doppardan

Godmorgon fjärde advent  Midvintersolståndet har varit, vi går mot ljusare tider igen. Två dagar till julafton. Hur har ert december varit? Jag hoppas att ni inte är på gränsen till galen, monster eller explosion. Jag hoppas att ni har tagit det med ro, njutit och levt dessa dagar som kan vara stressiga och kravfyllda. För vet ni  Julafton kommer den 24 december varje år oavsett stress eller lugn. Jag, en fd stressonist har fortfarande abstinens att känna ett sting av stress och alla "jag måste" tankar, men jag kämpar år efter år att få bort denna känsla mer och mer och det går riktigt bra faktiskt. I år har känslan också gjort sig påmind lite, men av en god förplanerad (en fyrkantig, grå, trist lista/kalender) schema där ett litet måste kläms in då och då, och det jag inte hinner FöRE jul finns ju faktiskt kvar efter. Huset exploderar inte, familjen vänder mig inte ryggen om det inte blänker här som ett sagoslott eller att jag inte har bakat alla dom 17 sorters kakor som jag alltid gjort. Jag har haft det lite småstressigt med skolan med det är saker som man får ta, som man alltid inte kan styra över, men hemma..ja..det blir JUL här med, det kan jag lova:) Även om jag inte har gjort allt som jag gjorde förr  Idag ska jag städa av lite, pynta granen. I morn blir det en galen tur in till stan samtidigt som hela Jämtland, och fixa det sista  Kan bli intressant och tålamodsprövande, men waht ever!!!
 
Jag var ganska spontan förut, ville inte ha rutiner för jag trodde att de stressade mig om jag hade listor, scheman som styrde mig. Men ja, jag vet inte..
faktiskt tror jag tat denna spontanitet gjorde mig stressad, då jag inte hade saker och ting planerat och upptäckte att tiden inte räckte till, det blev som att hela tiden var det någonting som var tvunget att göras.
Jag tror inte heller att man ska skriva långa prestationsångestlånga listor som ska prickas av i rätt minut.
 
Man måste nog hitta en balansgång där i mellan, att ha en planerad struktur, men att det ska finnas utrymme för spontanitet :)
För mig funkar det i alla fall, mår betydligt bättre än för av detta upplägg :)
Om det beror på planering eller åldern...låter detta va osagt :p
 
Nu ska jag steppa i nå kläder, lever i morgonrock just nu, sen blir det julstökrace här hemma..
 
 
Må gott folket och tacka alla ni som är in mest varje dag även om jag inte har hunnit skrivit något, kan och hoppas på att jag får mer tid över till det, har egentligen en massa som jag skulle vilja delge er :D
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: