Lenas liv här och nu

2016-08-11
10:12:17

En ledig torsdag

Tjena!
Ledig torsdag, har smått funderat ut vad som behöver göras idag och vad jag vill göra idag :)
Funderar lite på människor, hur olika vi är och hur olika vi tänker och prioriterar vår tid. 
I många år har jag stressad och "tyckt" att jag inte har tid för olika saker. Men oftast handlar det om hur vi prioriterar vår tid, vad vi tycker är viktigt.
Idag försöker jag känna in tiden, vad måste göras och vad jag vill göra. Jobb är ett som måste göras för min överlevnad och även för att kunna göra det jag vill göra. Men sedan finns tiden därimellan. Förr la jag "därimellantiden" på att bara hjälpa andra utan att ta hänsyn till vad jag orkade och ville. 
Jag hjälper folk fortfarande med mycket men inte så att jag tar knäcken på mig själv. 
 
Förra veckan var ett exempel. Min gamla chef ringde och erbjöd mig ett extra uppdrag som hon tyckte jag var klippt och skuren för. Smickrad blev jag och kände woaw...hon ringer mig!
Det uppdraget hade inneburit att jag samma dag skulle resa till en annan del i Sverige och tillbringa hela min ledig helg med ett uppdrag som kräver lite. Jag bad om att få fundera lite. OCH det var bra. För mitt tidigare jag hade hoppat på uppdraget direkt utav smickerkänslan.
 
Jag pratade med Mattias om det, och han sa att jag fick välja själv. Jag ringde min nuvaranade chef och rådfrågade och efter jag vägt för och nackdelar så säger hon: Du låter tveksam... Ja men det gjorde jag, jag var tveksam och började känna vad jag verkligen ville. Jag ville egentligen inte åka då jag hade många andra saker inplanerade för helgen som jag skulle må dåligt över om jag skippade. 
Jag hade planerat in att åka till pappa, vi skulle äntligen städa garaget (något som vi planerat i flera år då vi väntade på att kidsen skulle plocka ur sitt där). 
Så jag sa nej till erbjudandet. och det kändes skönt att säga nej. 
 
Saker vi måste göra ska vi inte skippa, då är det att bita i det sura äpplet. Ska vi ha tak över huvudet, mat för dagen, kunna göra det vi vill så måste man vara diciplinerad och se till att allt sådan fungerar. Skulle det vara så att man inte trivs på sitt jobb eller inte har jobb så är det bara en själv som kan påverka det. Jobb jagar inte en, man får själv jaga jobben. man kan inte bara ge upp och tro att andra fixar det åt en eller att det är alla andra det är fel på (något som många yngre idag tror). Man måste kämpa för att komma dit man vill, man måste finna sin inre kämpargöd för det är bara en själv som kan förändra sin situation. Vill man ha hjälp med något så måste man be om hjälp, för hjälpen kommer inte per automatik. 
Läste en bra insändare av Nisse Simonsson, så himla bra och så sant. Man mår som man tänker.
 
http://land.se/halsa/ny-hjarnforskning-du-mar-som-du-tanker/
 
Var rädd om er där ute och det är bara ni själva som kan påverka era tankar och hur ni mår.
Kram
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: